Natur, udeliv og science

 Naturen og udelivet med de forskellige vejrfænomener, der præger årets gang, bruger vi som inspirationskilde til at skabe udviklende læringsmiljøer. Med udemiljøet som mere end blot en arena for leg, dannelse og børnefællesskaber, benytter vi rummet til, at børnene kan danne ny viden og erfaringer.

 

Vi har fokus på at friste børnenes nysgerrighed til at undersøge og eksperimentere naturen omkring dem og skabe mulighed for undren og kendskab til levende organismer og til at bemærke, at årstiderne skifter samt andre sammenhænge og årsager i naturens cyklus. Med ture rundt i nærmiljøet gør vi børnene opmærksomme på, at der uden for børnehaven rummer forskelligartede oplevelser af plante- og dyreliv.

 

Med blikket rettet mod bæredygtighed har vi affaldsindsamling rundt om i byen, vi benytter egne afgrøder i aktiviteter, og vi genanvender naturens ressourcer i flere forskellige sammenhænge. Vi inddrager også børnene i læring omkring natur og science ved at opmuntre børnene til at tænke og benævne det, der sker i hverdagen, som kan have en naturvidenskabelig sammenhæng. På den måde ønsker vi at skabe mulighed for, at børnene selv erfarer, hvad naturvidenskabens kraft kan være, og hvilken funktion den har samfundsmæssigt.