Kommunikation og sprog

Gennem hverdagens rutinepræget begivenheder øver vi sprogets mange facetter, når vi synger, arbejder med rim & remser, har dialogisk læsning - og børnene introduceres til udtryksformer på skrift-, symbol- og billedsprog. Generelt hjælper vi alle børn med at sætte ord på deres udtryk og handlinger til at udvikle forudsætningen for det enkelte barns sprogtilegnelse og understøtter med konkrete tiltag for de børn, der har særligt behov for sprogstimulering.

 

Med blik for børnenes individuelle sprogkunnen træner vi børnene i at tale i større grupper ved vores samlinger eller i andre gruppesammenhænge for at styrke dét at kunne udtrykke sig overfor (flere) andre. Børnene øves i at holde fokus på et relevant emne, evne at vente mens andre taler uden at afbryde og støttes i at turde tage ordet og svare på spørgsmål fra den voksne, som man kan være usikker på sin viden omkring.

 

Derudover har vi fokus på den sprogudveksling, der foregår indbyrdes mellem børnene med øje for, at sprogbruget skal ske i en respektfuld tone. Som sproglige rollemodeller er vi opmærksomme på, hvordan og med hvilke signaler vi henvender os til børnene, når vi i dialogen understøtter dem i at sprogliggøre deres behov og idéer. Ved at være nysgerrige på børnenes liv og omgivelser, stiller vi spørgsmål til det, vi umiddelbart ser og oplever i samspillet og på det, vi har fået fortalt af forældrene om noget, der sker uden for børnehaven.