Valenciavej 6B, 8722 Hedensted, Tlf.: 75 89 01 71 
 
  Læringsforståelse
 
 

Børn lærer meget af voksne, men mindst ligeså meget af hinanden. For at læringsmiljøet er optimalt, skal barnet først og fremmest føle sig tryg.

I børnehaven og vuggestuen foregår tilrettelagte aktiviteter, som barnet lærer af. Det kan være at male, synge, tegne, men også kulturelle oplevelser. Ved at se barnet og dets oplevelser, kan vi som voksne lære meget om barnet og dets udvikling og særligt om, hvad der optager barnet lige nu. Det er vigtigt for os at skabe en læringsproces, som tager udgangspunkt i barnets nysgerrighed, undren og dét som optager barnet.

Vi vil gerne skabe et udviklings- og læringsmiljø for børnene, hvor legen spiller en vigtig rolle. Barnet skal have lov til at udforske og eksperimentere med sin egen krop og muligheder. Der skal være plads til leg uden afbrydelser. Barnet vil hele tiden finde nye udfordringer og derigennem lære om egne muligheder og begrænsninger. Børn lærer på mange forskellige måder og vi skal skabe et miljø, der giver plads til alle. Den voksne kan fungere som deltager, observatør eller ”tilstedeværende” i børnenes leg, og skifte mellem rollerne efter børnenes behov. Personalets rolle er at være engageret, positiv og anerkendende. Vi giver plads til, at barnet kan vælge at lege alene samt i mindre eller større grupper. Vi vægter kammeratskaber højt og understøtter disse.

 Vi vægter, at barnet får opbakning og støtte fra personalet i børnehaven/vuggestuen, men også at denne støtte gradueres i takt med barnets udvikling.


Sidst opdateret 30. april 2017